Wednesday, June 17, 2009

Ujian Dalam Kesabaran

"Ada sebuah kafilah yg baru balik dari berniaga," singgah di telinga Aminah bualan 2 orang lelaki yg berdiri membelakanginya, sedang memilih barang2 keperluan mereka.

"Dari mana?"tanya si rakan pula.

Tetapi jawapan itu tidak sempat memasuki ruang pendengaran Aminah.


Aminah x jdi membeli keperluannya,bergegas meninggalkan pasar.Hairan Ummu Aiman melihat tuannya itu. Melihat tuannya tenang, barulah dia bertanya,"hendak kemana kita ni?"


"Ada rombongandagang baru pulang dari berniaga,"jawab Aminah..Ummu Aiman yg menjadi pembantu setia itu sedia maklum akan kata2 itu..Telah sekian lama tuannya itu terseksa dalam penantian.

Aminah ke tempat orang ramai selalu menyambut ketibaan rombongan dari luar Makkah.Hatinya tiba2 menjadi riang,bercampur sayu.Dari jauh kelihatan berpuluh2 ekor unta yg sarat dgn barang2.

Aminah ingin tahu benar, kafilah dagang dari manakah itu.Tetapi tidak sampai dia perlu berlari2 ke sana hingga terasa merendahkan maruahnya.Aminah masih boleh mengawal diri..

“Kafilah dari mana tu?” Aminah bertanya kepada seorang wanita yg barangkali juga menanti sepertinya..

“Yaman,” jawab wanita itu sepatah..Aminah hampa.

Dia mengatur langkah longlai menuju pulang..

Baru saja mengecapi kemanisan berumah tangga, sudah perlu berpisah.. Abdullah harus pergi..Dia keluar berniaga ke negeri Syam. Itulah satu2nya pekerjaan yg boleh menjamin kelapangan hidup berkeluarga. Lagi pula pekerjaan itu tdak asing lagi bagi keluarga Abdul Mutalib..

“Bersabarlah, aku pergi hanya beberapa minggu saja, Aku akan segera pulang membawa hadiah yg istimewa,” ucap Abdullah memujuk isterinya. Aminah tunduk menahan kesedihan..Beratnya hati hendak berpisah tetapi dia merelakan juga..

Ditemani Ummu Aiman, tinggallah Aminah di rumah yg baru didudukinya bersama Abdullah. Menghadapi har2 mendatang dgn sabar dan tenang.Biarlah Abdullah pergi. Dari jauh dia sentiasa mendoakan keselamatan dan kebaikan buat suaminya itu.

Tetapi kadang2 terasa hari seperti lambat berganti. Khabar apakah dia di sana? Belum sampai lagikah masa untuk berangkat pulang ke tanah air? Dan macam2 yg bermain di fikiran Aminah, tatkala sesekali duduk seoarangan melayan perasan.

Dalam sabar tak sabar menunggu, sudah 2 bulan Aminah ditinggalkan. Selama itu jugalah dia tabah mangharungi hidup tanpa suami tercinta. Bersama Ummu Aiman dan ada juga sanak keluarga yg dating menjenguk, Aminah tidak berasa keseorangan. Cuma sesekali nalri kewanitaannya yg berg elar isteri terlalu ingin berada di sisi suami.

Benih di dalam rahimnya sedang tumbuh subur dan membesar dgn baik sekali. Aminah gembira. Dan betapa inginnya dia berkongsi kegembiraan itu bersama suami. Mereka bakal bergelar ibu dan bapa.

Kerana itulah setiap kali mengetahui ada kafilah dagang pulang, Aminah tidak boleh duduk diam. Kafilah dari manakah itu? Kafilah yg disertai suaminya dulukah? Tetapi hampa. Kafilah2 itu bukan semuanya dari Syam. Aminah menerimanya dgn tenang dan redha.

“Dengarnya, ada kafilah sedang dalam perjalan balik,” beritahu Barrah, ibu Aminah sewaktu datang melawat Aminah.

“Dari mana, mak?” tanya Aminah.

“Dari Syam. Jangan2 itu kafilah yg suamimu ikut dahulu.”

Dada Aminah berdebar.lambat lagikah kafilah itu akan tiba di Makkah? Tidak sabar hendak melihat wajah suaminya. Hatinya melonjak riang. Jika benar itu rombongan suaminya dahulu, berakhirlah sudah penantianya selama ini.

Tetapi sampai ke tengah hari, tidak terdengar pun ketukan pintu. Walhal rombongan dagang sudah lama sampai. Mereka yg menyertainya sudah pulang ke rumah masing2. Hanya seorang kagi belum muncul- Abdullah.

Ke manakah dia? Ke rumah oaring tuanya barangkali, hati kecil Aminah berbisik

Tiba2 datang beberapa orang dari kalangan keluarganya dan mentuanya, Abdul Mutalib dan ayah nya, Wahab.

Belum sempat Aminah bertanya, ayahnya memberitahu, “Abdullah tidak dapat pulang bersama rombongannya. Dia diserang penyakit batuk sampai tidak boleh berjalan. Abdullah terpaksa berehat di Yasrib untuk menerima rawatan di sana. Setelah smbuh nanti pasti dia akan segera pulang.”

Terasa bagai disentap perasaan. Pilu tak terkata. Seakan hancur luluh seluruh harapan yg dipendam sekian lama. Rindu Aminah tidak terubat juga. Sambil tertunduk membendung kesedihan, Aminah membiarkan saja air matanya berguguran.

Untuk mengetahui keadaan Abdullah, Abdul Mutalib menghantar Al-Harith, abang sulung Abdullah pergi ke yasrib. Sementara Aminah menunggu dgn sabarnya. Bahkan penantian kali ini lebih menguji ketabahan berbanding penantian dahulu.

Dulu menanti suaminya pulang. Kali ini menanti suaminya sembuh, menanti suaminya sihat dan menanti suaminya pulang. Tetapi sayangnya, penantian Aminah tidak berakhir dgn keplangan. Penantiannya berakhir krn org yg dinanti sudah tiada lagi..

Terasa kaku seluruh sendi anggota Aminah sebaik saja mendgr berita sedih itu dari abg iparnya. Dia bakal melahirkan anak tanpa suami tercinta. Anak itu pula tidak sempat mengenali siapa ayahnya….....

No comments:

Post a Comment